Šta je gestacijski dijabetes, Zdravlje i prevencija, majka i beba, trudnoća, magazin
MAJKA I BEBA

11 May 2022

ŠTA JE GESTACIJSKI DIJABETES?

Najbolje je početi pre trudnoće. Ako imate višak kilograma, počnite da gubite kilograme. Prekomerna težina je najveći faktor rizika za razvoj gestacijskog dijabetesa. Bilo koji gubitak kilograma će pomoći, čak i ako izgubite nekoliko kilograma...

Slučajevi gestacijskog dijabetesa su u porastu gde oko 8.000 žena razvija ovo stanje svake godine. Saznajte kako izbeći pojavu gestacijskog dijabetesa i kako ga držati pod kontrolom načinom života i ishranom.

Pre nego što objasnimo šta je gestacijski dijabetes, korisno je prvo objasniti šta je dijabetes. Dijabetes se dijagnostikuje kada neko ima previše glukoze (koja se ponekad naziva i „šećer u krvi“) u krvi.

Naša tela stvaraju hormon koji se zove „insulin“. Posao insulina je da pomogne da se glukoza u krvi održi na zdravim nivoima. Tokom trudnoće, insulin mora jače da radi na kontroli nivoa glukoze u krvi. Za većinu žena to nije problem, ali kod nekih žena postojeći nivo insulina to ne može da izdrži i nivo glukoze u krvi poraste.

Gestacijski dijabetes je visok nivo šećera u krvi koji se razvija tokom trudnoće i obično nestaje nakon porođaja. Može se pojaviti u bilo kojoj fazi trudnoće, ali se češće javlja u drugoj polovini trudnoće.
Zašto su važne visoke vrednosti glukoze u krvi?

Visok nivo glukoze u krvi tokom trudnoće može izazvati probleme i majci i bebi. Žene sa gestacijskim dijabetesom imaju veću verovatnoću da dobiju visok krvni pritisak tokom trudnoće. Takođe je veća verovatnoća da će imati prevremeni porođaj ili će morati da se porode carskim rezom.

Glukoza u Vašoj krvi takođe prolazi kroz posteljicu i dolazi do Vaše bebe. Kod gestacijskog dijabetesa, to znači da bebe mogu dobijati previše šećera zbog čega one rastu više nego što bi trebalo.

Žene sa gestacijskim dijabetesom koji se zanemaruje mogu roditi mnogo veće bebe i to može stvoriti probleme kada je u pitanju porođaj. Bebama čijim majkama gestacijski dijabetes nije držan pod kontrolom će takođe verovatno trebati posebna nega nakon rođenja, imaće nizak nivo glukoze u krvi i imaće veću sklonost ka gojaznosti i pojavi dijabetesa u kasnijoj životnoj dobi. Međutim, ako kontrolišete dijabetes, ovi problemi su manje verovatni.
Zašto se kod nekih žena javlja gestacijski dijabetes?

Postoje određene stvari zbog kojih je verovatnije da ćete dobiti gestacijski dijabetes, a najveći faktor je težina. Ako ste stariji, ako imate porodičnu anamnezu dijabetesa tipa 2 ili imate PCOS (policistični jajnici), takođe će povećati šanse za pojavu gestacijskog dijabetesa.
Kako upravljati gestacijskim dijabetesom?

Dijeta je glavna terapija za gestacijski dijabetes. Čak i ako naposletku budete morali da koristite insulin, i dalje ćete morati da pazite šta jedete.

Važno je da posetite kvalifikovanog dijetetičara koji Vam može pomoći u upravljanju dijabetesom. Najbolje bi bilo da posetite dijetetičara u roku od sedam dana od dijagnoze kako biste odmah mogli  da držite nivo glukoze u krvi pod kontrolom.

Od ključne važnosti je da ostanete aktivni. Hodanje, plivanje ili vežbe koje su za Vas bezbedne i ugodne će Vašem insulinu pomoći da deluje mnogo bolje. To znači da će Vam nivo glukoze u krvi biti zdraviji, a to je jedan način da pomognete sebi da ne dođete u situaciju da primate insulin.
Kako mogu da izbegnem gestacijski dijabetes?

Najbolje je početi pre trudnoće. Ako imate višak kilograma, počnite da gubite kilograme. Prekomerna težina je najveći faktor rizika za razvoj gestacijskog dijabetesa. Bilo koji gubitak kilograma će pomoći, čak i ako izgubite nekoliko kilograma.

Počnite da smanjujete hranu koju jedete, a hranu poput voća i jogurta dobro je jesti, ali dobra je ideja započeti s smanjivanjem ili isključivanjem bezalkoholnih pića, slatkiša, čokolade i dezerta. Ne morate da prekinete da ih uzimate, ali uzimajte ih najviše jednom ili dva puta nedeljno.

Vežbanje - posebno vežbe kojima se povećava mišićna masa. Što više mišića imate, to će Vaš insulin bolje raditi i ovo je odličan način da izbegnete gestacijski dijabetes. Pokušajte sa pilatesom ili jogom, žustrim (zaista žustrim) hodanjem, odlaskom u teretanu i učenjem da koristite tegove, rusko zvono, radite bilo šta što daje oblik Vašim mišićima.

Primenite dijetu sa niskim glikemijskim indeksom. Dijeta sa niskim GI takođe pomaže da Vaš insulin deluje na pravilan način. Pozovite svog dijetetičara za savet o gubitku težine bez smanjenja ključnih hranljivih materija koje će Vam trebati za trudnoću.
Savet stručnjaka

GESTACIJSKI DIJABETES

Upravljanje nivoom glukoze u krvi putem ishrane

• Izaberite pravu vrstu ugljenih hidrata

Odlučite se za neobrađenu hranu sa ugljenim hidratima, koja ima malo šećera i mnogo vlakana. Ove vrste hrane sporije otpuštaju glukozu i imaju veću hranjivu vrednost, što je važno za zdravu trudnoću. Primer namirnica može obuhvatati integralne verzije hleba i testenine, kuvani krompir, pita hleb, ovsene kolače, hleb od raženog brašna sa semenkama, jabuke, kruške, bobice, kivi, prirodni jogurt, mleko i sojino mleko (s dodatkom šećera).

• Unosite dovoljno vitamina D (jaja, losos, skuša, sardina i obogaćeno mleko) kako biste pomogli telu da apsorbuje kalcijum. Takođe bi trebalo da uzimate dnevni dodatak vitaminu D od 5-10 µg. Multivitamini za trudnice sadrže 10 µg (ne ulje jetre bakalara).
• Pazite na količinu ugljenih hidrata koje unosite u organizam

Uključite proteine (meso, riba, piletina, jaja, sir, mahunarke, npr., pasulj, sočivo) na sve obroke i užine da biste imali zdravu trudnoću i uspešno kontrolisali nivoe glukoze u krvi.
• Imajte redovne obroke tokom dana

Ugljene hidrate podelite na tri obroka i uključite dve užine (ako je potrebno); ovo će obezbediti stalno snabdevanje energijom.

• Jedite zdrave masti (orašaste plodove, semenke, avokado i biljna ulja). Izbegavajte brzu hranu, prerađeno meso, kolače i keks. Jedite ribu bogatu mastima (losos, pastrmka, skuša, sardine) 1 -2 nedeljno ili uzimajte dodatak ribljeg ulja (ne ulje jetre bakalara) za omega-3 da biste pomogli razvoj bebinog mozga. Omega-3 se takođe nalazi u soji, orasima i repici.

• Vežbe

Redovno vežbanje važan je deo zdrave trudnoće i pomaže u snižavanju nivoa glukoze u krvi. Hodanje, plivanje, pilates i blage vežbe su dobre opcije.



Reklame

Povezane teme

Error
Whoops, looks like something went wrong.