Roditelji imaju zadatak da podstaknu u detetu osećaj da je ono jedinstvena i važna osoba, kako sebi, tako i drugima. Dužnost im je da mu pokažu koliko ga cene i prihvataju, uvažavajući njegove sposobnosti, interese i jedinstvenost...
Polazak u prvi razred osnovne škole, jedan je od najvažnijih, ili čak prelomnih trenutaka u životu svakog deteta, njegovih roditelja. Polazak u školu je uzbudljiv i svečan čin, samo što je za neke praćen oduševljenjem, a za neke strahom…
Roditelji su zabrinuti kako će njihovo dete funkcionisati u školskoj sredini, kako će se prilagoditi zahtevima škole, hoće li naći prijatelje, biti uspešno i slično.
Stručni saradnici u školi – psiholozi i pedagozi – smatraju da je zabrinutost roditelja u izvesnoj meri opravdana i razumljiva s obzirom na to da prilagođavanje deteta na školu utiče na njegov osećaj zadovoljstva, na kvalitet njegovog života, motivaciju za učenje, kao i na budući stav prema obrazovanju.
Školska nastava ne proširuje samo intelektualni horizont deteta, već znatno opterećuje njegove fizičke i intelektualne funkcije, podstičući emotivni i socijalni razvoj. Za dete je škola i dodatno opterećenje, a to je ujedno i zadatak sa kojim će ono da se bori tokom godina, gotovo neprekidno i sistematično. Upravo zbog te činjenice, vrlo je važno pre polaska u školu na odgovarajući način proceniti sve aspekte zrelosti deteta za školu i istovremeno otkriti eventualne poremećaje ponašanja, jer postoji velika verovatnoća da će se kod deteta koje je već i pre školske dobi imalo problema u savladavanju životnih problema, polaskom u školu one još više produbiti.
Roditelji imaju zadatak da podstaknu u detetu osećaj da je ono jedinstvena i važna osoba, kako sebi, tako i drugima. Dužnost im je da mu pokažu koliko ga cene i prihvataju, uvažavajući njegove sposobnosti, interese i jedinstvenost. Treba koristiti pozitivnu podršku i pohvalu jer se tako razvija osjećaj sigurnosti i samopouzdanja:
Za početak, prošetajte sa detetom do škole, uđite u nju, pokažite mu prostor u kome će boraviti, đake s torbama na leđima, učionice, školsku tablu, klupe i stolice za sedenje. Neka se dete svojim iskustvom pripremi za školicu, stvarajući pozitivnu sliku o njoj. Ispričajte mu sve čega se setite iz svog¨đačkog doba¨.
- Nemojte od deteta očekivati previše (ne mogu sva deca biti odlikaši)
- Izbegavajte kritike i kazne, jer one samo produbljuju osećaj nesigurnosti, neuspeha...
- Budite dosledni u stvaranju radnih navika. U kući je važno da se osigura mesto na kome će dete stalno raditi (učiti, čitati, pisati, crtati…) i samo pospremati svoje stvari.
- Predložite detetu zajednički odlazak u kupovinu školske torbe i školskog pribora…
- U početku, učite zajedno s decom, ali nikako umesto njih. Slobodno mu skrenite pažnju na eventualne greške i uputite ga u samostalno rešavanje.
- Naučite ga da se nosi sa neuspehom, da je ocena relativna i da se može ispraviti. Važno je prema školi razviti pozitivan stav, što znači – ne govoriti pred decom negativno o učiteljici, nastavnicima, nastavnom programu i slično.
- Ostavite mu vremena za igru. Deca većinu svojih životnih spoznaja usvajaju kroz igru, koja im pomaže pri shvatanju odnosa među ljudima, upoznavanju i prihvatanju drugih, kao i samog sebe.
- Budite jednoobrazni i objektivni u odnosu prema detetu.
- Budite osoba od poverenja za svoje dete, pružite mu roditeljsku sigurnost i pokažite spremnost u rešavanju svih poteškoća.
- Na vreme ga obavestite o svim promenama koje će tek nastupiti: da će ostajati sam u kući, da će samo prelaziti ulicu (podsetite ga kako), da će se samo oblačiti za školu, da mora samo da kontroliše izvršenje nekih higijenskih navika i sl.
- Uvežbajte sa detetom put od kuće do škole i nazad..
- Naučite dete da zna svoju adresu stanovanja, da zna gde mu roditelji rade i da zna brojeve telefona roditelja.
- Pažljivo planirajte godišnji odmor – ostavite neke slobodne dane kako biste mogli da otpratite dete u školu i da ga dočekate po povratku iz škole, bar u toku prve nedelje.
Srećan polazak u školu!